Vad gör de nu?

Jag har alltid gillat kringprodukter till filmer, TV-serier, litteratur och dataspel. Egentligen allting som har breddat eller förlängt ett narrativt skådespel och därmed förändrat det ursprungliga verkets verkhöjd står i god fot hos mig.

Dock väcker dessa tankar ett antal frågor. Exempelvis hur långt man kan sträcka denna process, en fråga, som jag antar delvis består i själva definitionen av ”verk” och till viss del vad ett narrativ är. Vilket leder till gränsdragningar. Kan man exempelvis förlänga en enskild målnings narrativa kontext med en film om verkets uppkomst? Om man tar en karaktär ifrån en TV-serie och skriver fanfiction om karaktärens liv efter eftertexten, existerar händelserna och händelseförloppet i novellen i samma narrativa kontext som originalverket? Tja, knappast i originalverkets kontext, som i denna alltmer remixinriktade kultur måste få stå väsensskilt ifrån omvärldens kreativa intrång, men för läsaren och skaparen av kringaktiviteterna? Tja, för mig fungerar det stundtals så.

Jag antar att man skulle kunna diskutera dessa frågor från en mängd perspektiv. Kanske framförallt utifrån ett upphovsrättsperspektiv. Det ska vi dock inte hålla på med idag. Dock så väcks dessa frågor hos mig genom den väldigt bedårande antologin ”Vad gör de nu? 52 berättelser om vad som händer filmkaraktärer efter eftertexterna”.

Som titeln skvallrar så är detta en antologi där olika skribenter genom sin fantasi försöker ge ett narrativt kontinuum, eller stundtals konklusion, hos 52 mer eller mindre kända, hatade eller älskade filmkaraktärer. Vilket är rakt upp my fucking alley.

Vissa lyckas bättre än andra. Som Petter ”Pstq” Stenqvist skildring av Kalle Ankas bortgång, Nina Thells underbara inblick the Dudes liv på 2000-talet, Agnes Arpis käftsmäll till novell om Darryl Dickinson (make till Thelma ala Thelma & Louise) och antologins absoluta höjdpunkter: Anton Bjurvalds mästerliga historia om mötet mellan LT. Aldo Raine och Hans Landa på ett ålderdomshem i Florida och Mattias Lindeblads gastkramande återblick in i Regan Macneils (Exorcisten) liv.

Men jag klankar inte ner på någon. Antologin är ett mästerverk.

Läs mer hos Breakfast Book Club och Filmmedia och köp sedan boken. Självklart ska du också ”Gilla” boken.

Ett svar

  1. […] Nyligen skrev jag att jag oavsett genre alltid har gillat kringprodukter till ett narrativ, att allting som breddar eller förlänger ett narrativt verk och därmed förändrar det ursprungliga verkets essens (ofta genom förändringar i verkets tids- och platsrestriktioner) står i god fot hos mig.Jag exemplifierade då med boken ”Vad gör de nu?”. […]

Kommentera

