”Nej till bron!”

Nu skulle jag vilja skriva något klartänkt och konstruktivt om höstens TV-premiärer – jag har ju trotts allt varit sjuk i två dar  och därmed hunnit både glo och tänka mycket på TV. Men nej, trotts att jag verkligen gillar Whitney Cummings och Kat Dennings i Whitney respektive 2 Broke Girlsoch tycker att de senaste avsnitten av Sons of Anarchy varit både mästerligt gripande och FUCKING spännande så tänker jag mest på SVT:s nya kriminalserie Bron.

Grundstoryn är riktigt bra – en kvinna hittas mördad mitt på Öresundsbron vilket drar igång en svensk/dansk utredning som snart upptäcker att kvinnan inte är en utan två – kroppen består nämligen av två kroppar – överkroppen från en svensk politiker och underkroppen från en dansk prostituerad. Sedan går allting utför…

Mitt stora problem med serien stavas S-O-F-I-A H-E-L-I-N – hennes karaktär ska förvisso vara konstig, störande och udda. Till och med Helin själv hatade henne i början:

Jag var väldigt irriterad på henne i början, säger Sofia Helin om sin rollfigur. Fan vad irriterad jag var. Jag fattade inte hur hon tänkte. Sen förstod jag att hon tänker tvärtemot hur jag tänker i nästan allt. Och då blev det enklare.”(Saxat från SvD)

Jag antar att serieskaparna Måns Mårlind, Hans Rosenfeldt, Björn Stein och Nikolaj Scherfig velat casha in på Salandersuccén världen över – vilket jag troligtvis också försökt göra om jag var i deras luggslitna skor – men det är inte det enda problemet med serien som dryper av ologiska resonemang, felaktiga förehavanden och maniskt överspel.

Men jag ska ge det serien en chans till – mest eftersom jag gillar Kim Bodnia och älskade regissören Charlotte Sieling s tidigare succé Krönikan.  Dessutom är jag en sucker för den lite mullriga och dova musiken som är legio i svenska kriminalproduktioner. Men så här långt så känner jag mig som Robert Gustavssons ”Chips Kiesbye”när han skanderar ”Nej till bron, nej till bron, ingen bro, ingen bro!

There are no comments on this post.

Kommentera

