The Walking Dead och Georgia i postapokalypsen

Så då har säsong tv av The Walking Dead haft premiär. Jag skrev om seriens produktionsapparat och framtid här. Dock märkte jag inte av något speciellt förfall. Avsnittet bjöd på en finstämd inledning, vackert hantverk, några splattriga scener (där framförallt en vidrig scen med en zombies magsäck utmärkte sig) samt både intriger och några känslomässiga ögonblick.

Våld? C’est la vie i postapokalypsen

Och så fick vi några scener i skogen med inramning av fina fluffiga moln – naturscenerna i The Walking Dead är något som jag verkligen uppskattar. För de vackra södermiljöerna (rurala och urbana) är en av seriens starkaste kort. Som inramningen i den finstämda och sorgliga scenen i säsong ett där Jim lämnas i en svalkande och brisande skogsdunge.

Titta så fina moln!

Den amerikanska södern – vars ikonism av religiös rättfärdighet, lågmälda livstempo och med ständigt historiska skuggor och skam – fungerar bra i skräckmiljö eftersom den frammanar synd och skuld, kärlek och hat och förlåtelse och förbannelse. Binära koncept som mycket skräck baseras på.

Serien spelas in och utspelas i Atlanta, Georgia, som dragit till sig en hel del film- och TV-inspelningar de senaste åren. Enligt en artikel i NYT så beror detta på staden Atlantas mängd av övergivna hus och framförallt på delstatens Georgias fördelaktiga skatteincitament för filmindustrin. Sedan 2008 då dessa skattelättnader infördes har pengarna investerade i rörliga medier (musikvideos, reklamfilmer, film, osv.) ökat från 260 till 683 miljoner dollar.

Det finns andra städer/regioner som nyttjat liknande fördelar för att attrahera produktioner – exempelvis Toronto och Prag – men ofta märks det inte nämnvärt vart inspelningsplatsen ägt rum eftersom den specifika stadens unikum inte når fram. Något som jag dock tycker att Atlanta/Georgia i The Walking Dead verkligen lyckas med:

Steve Fennessy, the editor of Atlanta magazine, argues that Atlantans enjoy seeing their city in an alternate reality. There is the historic downtown neighborhood Five Points swarming with the undead. Here is the normally busy Freedom Parkway devoid of traffic.

Those Atlanta-specific details are missing from most films shot here, in which the city is a generic stand-in for “any city or every city,” Mr. Fennessy said. “In this show, Atlanta is very much its own character.

Mitt favoritexempel på där en specifik stad verkligen tar plats och blir en stor del av filmen är Wien i Carol Reeds ”Den tredje mannen” – där post WWII-ruinerna skapar en passande backdrop till teman som svek, girighet och mänskligt förfall.

Slutligen, ett sidospår om liket ovan är utifrån budskapsknappen på bröstet mycket önskvärt.

Annonser

There are no comments on this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: