Whitney: en ”riktig” sitcom

Nyligen skrev jag att jag verkligen gillar Whitney och 2 Broke Girlsmed Whitney Cummings respektive Kat Dennings. Inte bara är Cummings huvudaktör och skapare i serien som bär hennes namn utan också en av skaparna till 2 Broke Girls. Vilket innebär att jag äntligen kan använda det lätt Aftonbladetbefläckade ordet ”super” och kungöra hösten 2011 som ”Cummings superhöst!”.

Jag ska inte säga att serierna är två favoriter, dock är dem helt lagom roliga för måndagskväll. Ibland är det skönt att slippa metahumor och genreutsvävningar. Speciellt Whitney känns som en ”riktig” sitcom, skratten är för höga och entusiastiska, kompisgänget är lagom diversifierat och humorn försöker vara edgy utan att egentligen vara det. Med andra ord så ser jag positivt på nästan allt som Weirdscience kritiserade (även solen har sina fläckar).  Dessutom kudos till Whitney att jag efter 10 avsnitt i serien vill ligga med samtliga kvinnliga karaktärer.

Dock finns det lite, om något i serierna, som än så länge slått en djupare sträng hos mig, som de där avsnitten i Vänner då man fick se vilken tönt Ross var i tonåren, eller den hjärtslitande scenen i That 70’s Show där Red sänkte garden och förbannade hans hemland som han gett så mycket som inte tycktes ge någonting tillbaka. Helt enkelt ögonblick då den genrebetonade situationskomedin visade på fingertoppskänsla utöver komedi.

Tills sjätte avsnittet ” Two Broke-Up Guys” – där grabbgrälet synas i sömmarna. Whitneys pojkvän Alex och hans bästa vän Mark intensifierar en lågintensiv konflikt och ”gör slut”. Mark är nämligen svartsjuk och lite rädd att förlora Alex. Självklart slutar det dock bra, Alex och Mark blir vänner igen och slår varandra på axeln lite sött. Ett bromanceavsnitt med hjärta och smärta. Till tonerna av alldeles för höga och entusiastiska bakgrundsskratt.

Så som det ska vara.

P.S. Jag är medveten om att Whitney säger ”ok”, sjukt mycket. D.S.

There are no comments on this post.

Kommentera

