Filmerna som formade mitt 1990-tal: S.F.W.

Nyligen så skrev jag en text om filmer som definierar Generation Y. Risken med att försöka definiera och exemplifiera synteser som generationsepokmästerverk utklassar egentligen vinsten som aktiviteten kan ge – det blir lätt bajsnödigt och individualistiskt sluten pannkaka av det hela. Dock vet jag vilka filmer/TV-serier som haft en stor påverkan på mig själv och vissa i min omgivning.

Just mitt/våra personliga val står därför i fokus när /TV ska utforska de audiovisuella verk som formade mitt/vårt 90-tal. Först ut Jefery Levys S.F.W. (So fucking what) från 1994.

 S.F.W. handlar om slackern Cliff Sbab (Stephen Dorff) – en riktig ungdom på glid – som en kväll beger sig till ett närköp för att köpa öl med sin kompis Joe (Jack Noseworthy) – på närköpet tas dem och några andra besökare som gisslan av terroristgruppen S.P.L.T. Image – vars bevekelsegrund är diffusa men vars mål är att massmedier världen över ska ocensurerat sända gruppens dagliga förhör med gisslan – något som efter dödsskjutningar i närköpet händer. Cliff, Joe och medgisslan Wendy (Reese Witherspoon) spenderar sin tid framför kameran med att dricka öl, flamsa och till slut falla ner i apati. Cliff börjar alltmer svara ”so fucking what” på alla frågor och blir därmed en håglös medieikon för en (i filmen porträtterad) stenad och apatisk ungdomsgeneration.

Filmen utspelar sig mestadels efter gisslandramat när Cliff möter en sjuk och dyrkande omvärld – besatt av hans plakatslagords livsfilosofi – samtidigt som tillbakablickar utforskar Cliffs och Wendys känsloliv. Dessutom inleds en inte helt oproblematisk relation med den numera avlidna Joes syster (Joey Lauren Adams).

Som ni kan gissa slängs det ideologiska slevar åt höger och vänster, kanske framförallt mot det uppfuckade medieklimatet. Exempelvis så uttrycker Cliff lite lakoniskt att ”jag trodde det var sjukt därinne men här ute är det vansinne”.

Det finns så många 90-talsmarkörer i S.F.W., t.ex. faktumet att huvudrollerna består i Dorff, Witherspoon och Lauren Adams. Framförallt Lauren Adams som är min absoluta 90-tals sexikon – vars CV innehåller 90-talspärlor som Dazed and Confused, Mallrats,  Bio-Dome , Chasing Amy och Big Daddy. När jag var i pre/tidiga-tonåren var jag helt övertygad att hennes raspigt ljusa röst var det sexigaste i världen. Hittar inget bra exempel på YouTube från filmen men en pärla från Chasing Amy.

Men filmen innehåller fler 90-talsmarkörer som en Screeming Tree plansch i Cliffs rum, självdestruktiv ungdom som skrikandes trashar sitt rum till skränig alt. rock musik, sexscen till tonerna av Holes Teenage Whore, Alice In Chains video på TV, grungemode, Jake Busey (Enemy of the State, Starship Troopers, The Frighteners, Twister och Party Animals), konstigt skrikande ungdomar och citat som ”verklighetens tv ger verkligheten dåligt ryckte”.

Filmen påverkade mig djupt när jag såg en någon gång i mitten på 1990-talet. Inte bara etablerade den min syn på dokusåpor och reality-TV som värsta formens low-brow kultur – filmens mediekritik fungerar fortfarande och jag är förvånad att S.F.W. inte blivit större i och med verklighetstelevisionens och deltagarkulturens medieparadigmskiftande intrång – S.F.W. fick mig också att svära. Mycket. För jag gillade ju Cliff, som utmärkte sig i svordomsanvändande, och rodnande av Joey Lauren Adams, som låg med Cliff.

På rak arm kan jag säga att S.F.W. den enda filmen som någonsin påverkat mitt beteende åt det sämre – trotts att jag sett samtliga filmer som Hem & Skola varnade för i den famösa SVT-spyan Studio S och dess program om videovåld.

Trots eller kanske tack vare detta så är S.F.W. en riktig pärla – fylld med så mycket 90-tal så att jag får lust att odla ut en page, tjuvröka bakom tennisbanan i Ljungskile och lyssna på Hole.

There are no comments on this post.

Kommentera

