Filip & Fredrik nostalgi

Läser nyheten om lanseringen av Filip & Fredriks nya hemsida, lämpligt titulerad filipochfredrik.com, i annonsförsäljarnas Pravda. Sidan ska fungera som en sammanfattning av duons karriärer men längre fram också innehålla framtida produktioner.

Vilket kanske inte är en stor nyhet, duons bästa klipp finns ju redan här och där – men det är en fin nyhet – för jag kan aldrig tröttna på tanken på nytt material från Filip & Fredrik.

Delvis pga. skamlös nostalgi. Som en lagom elitistisk man född 1984 har jag mer än en gång skrattat åt Emma Andersson, Lorenzo Lamas, Värmland och en dansande Ingvar Carlsson. Till mitt försvar är jag dock snäll och empatisk och skrattar sällan rått utan med ett uns empati och kärlek (förutom mot Emma Andersson). Typ som när Filip & Fredrik är som bäst.

Jag har knappast något originellt att skriva om duon och dess förmåga att gå igenom rutan, dom har en noterat avslappnad och spontan stil framför kameran och de är väldigt bra på att gestalta manlig vänskap.

Det räcker.

Om jag ska tipsa om något så är det alla avsnitt av Ursäkta röran (vi bygger om) – som jag stundtals ser som 00-talets roligaste svenska serie samt duons textproduktion. Samtliga böcker och textsamlingar (Två nötcreme och en Moviebox, 100 höjdare, Så tar du ut din lön i choklad och Tårtgeneralen) är värda att läsa – om inte annat för berättartonen i böckerna påminner starkt om just den avslappnade och spontana stil som deras TV-medverkan ofta beskrivs som.

I framtiden hoppas jag att SR rekryterar duon till P1 så att Filip & Fredrik får gråna i formatfetischistisk sändning med värdighet.

There are no comments on this post.

Kommentera

